dimecres, 16 de desembre del 2009

Kemaku no vol parlar català

A "Català Sempre", que és un Grup de Debat en el que participo de fa temps, una companya hi ha penjat un comentari tan explícit que només em cal copiar-lo. Ho fa en un llenguatge col.loquial i molt entenedor, amb totes les expressions que potser no hauria posat si anés a escriure en un bloc. Mireu si n'és de fàcil humiliar una bona persona. I perdre clients. En un altre cas que podem recordar, en negar-se la botiga a treure els fulls de reclamacions, el client va trucar els Mossos d'Esquadra que, en pocs minuts, els vàren obligar a lliurar-los i el client els va poder omplir amb tota tranquil.litat: solució recomanada.


Resulta que he entrat a la botiga Kemaku de l'Hospitalet, molt a prop del mercat de Collblanc. No és la primera vegada que hi entrava i gairebé sempre em parlaven en castellà o en català patètic i no els deia res, però el fet d'avui m'ha alterat moltíssim. Tot ha començat simplement perquè li he fet un comentari a la dependenta sobre la roba, que havien canviat la botiga i ara pràcticament no tenen roba de dona, sinó que és d'home o infantil. La tia de seguida ja m'ha dit que no m'entenia i que li havia de parlar en castellà, que erem a Espanya. A mi ja m'ha sobrat aquesta prepotència inicial. Simplement li he dit: Ni m'entens?. I ja està!, ella anava dient que no necessitava entendre'l perquè estem a Espanya i que som nosaltres els que tenim dues llengües. Li he contestat que sí, que no li havia pas dit que no era a Espanya i que jo sí que sé espanyol, però que som a Catalunya i només li demanava que m'entengués, que ho hauria de fer si vivia i treballava aquí. "No lo necesito para nada", tot i que està treballant de cara al públic. Això també li he dit, però m'he quedat tan "fomuda", que només he sabut deixar la peça que anava a comprar i que mira, que m'havia passat les ganes de comprar res allà. A més, què, no enten el significat de la botiga on treballa?
Us juro que mai m'havia afectat tan aquesta situació, tot i que, desgraciadament, com també segur que us ha passat en algun moment, tots n'hem viscut alguna.
En aquell moment no he pensat en el full de reclamació, només volia marxar i no veure la tia, no sé ni si me l'hagués donat ni servís per res. Però ara em sap greu no haver-lo exigit. Sabeu si es pot fer un altre dia? I en una altra botiga de la cadena? Serveixen per alguna cosa? Demanen les teves dades...

1 comentari:

Lourdes ha dit...

Pot consultar els seus dret en aquesta web:
http://www.consum.cat/temes_de_consum/drets_linguistics/index.html